اقتصادهای نفتی

نویسنده :
دکتر علی قنبری
ناشر :
نوبت و سال چاپ : 1 / 1390 تعداد صفحات : 368
نوع جلد / قطع: شومیز / وزیری وزن: 500
ویرایش : 0 شابک 9789642522415
موضوع اصلی : اقتصاد موضوع فرعی : اقتصاد

دریافت فایل:

افزودن به علاقه مندی ها
موجود در فروشگاه قیمت : 195,000تومان

امروزه کمتر کسی تردید دارد که نفت و تعیین قیمت آن به شدت تحت تأثیر مسائل سیاسی است. ساز و کارهای قیمت گذاری هنوز بر مبنای معادلة سنتی عرضه و تقاضاست اما اهمیت تعیین کننده نفت در رشد اقتصاد جهانی و پیشرفت های صنعتی سبب شده تا روابط میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان همواره از مبنایی سیاسی برخوردار باشد. چنین به نظر می رسد که در بسیاری از کشورهای نفتی هر چه قیمت نفت بالاتر می رود، سطح رفاه و زندگی مردم بیشتر کاهش می یابد و البته مشاجرات جناح های سیاسی بر سر قدرت یا بر سر کنترل عواید و در آمدهای نفتی و نحوه بهره برداری از آن نیز پیچیده تر می شود. در این ممالک رانت باعث میشود که ذهن های خلاق جامعه به دنبال سرمایه گذاری و تولید نروند در نتیجه تولید کاهش یافته بیکاری زیاد می شود و سیستم توزیع درآمد نیز ناعادلانه می گردد. بدین معنا که برخی افراد درآمدهای هنگفتی به دست می آورند که ناشی از کار نیست و این بی عدالتی و فساد، تمام سیستم ها را در سطح جامعه در هم می ریزد و افراد را ناراضی می سازد.

این کتاب شامل هفت فصل می باشد؛ در فصل اول سیری اجمالی بر منابع نفت و گاز خواهیم داشت که در آن تاریخچه اکتشاف نفت و گاز جهان و ایران اهمیت سیاسی و اقتصادی این دو، ذخایر عمده نفت و گاز در ایران و جهان بررسی خواهد شد.
در فصل دوم مروری بر مناطق و میادین عمده نفت و گاز جهان خواهیم داشت. همچنین به معرفی حوزه های مهم نفتی و کشورهای نفت خیز این حوزه ها و نیز میادین مهم نفت و گاز آنها خواهیم پرداخت.
در فصل سوم بازار نفت و سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) را مورد بررسی قرار خواهیم داد. ابتدا مفاهیم عرضه و تقاضای نفت و سپس به بررسی انواع بازارهای نفتی خواهیم پرداخت و در نهایت به تحلیل چگونگی تشکیل سازمان کشورهای صادر کننده نفت و روند این سازمان از ابتدا تا کنون خواهیم پرداخت.
در فصل چهارم ویژگی دولتهای نفتی طی ۱۰۰ سال اخیر را بررسی خواهیم کرد.
از جمله به بروز بیماری هلندی در این کشورها، وابستگی بودجه این کشورها به در آمدهای نفتی، مشکلات دولت های رانتی و ... اشاره خواهیم کرد.
در فصل پنجم به مصارف در آمدهای حاصل از نفت خواهیم پرداخت. در این فصل ابتدا به بررسی مفهوم در آمدهای نفتی و رابطه آن با افزایش ثروت در جامعه می پردازیم. سپس به بررسی نقش درآمدهای نفتی در بسترهای اقتصادی و سیاسی ایران در دوران رژیم پهلوی و جمهوری اسلامی
می پردازیم. همچنین به نقش تشکیل صندوق های ثروت حکومتی و ارزی در جهت کنترل درآمدهای نفتی نگاهی می اندازیم و در انتها به شوک های نفتی و آسیب پذیری کشورهای جهان نسبت به این شوک ها می پردازیم.
در فصل ششم اقتصاد کشورهای نفت خیز و کشورهای غیر نفت خیز را مقایسه خواهیم کرد.
در فصل هفتم به بررسی مشکلات و راهبردهای نفتی در ایران و دیگر کشورهای نفت خیز می پردازیم. در این فصل در ابتدا بررسی بحران های اقتصادی و نقش کشورهای نفت خیز در مقابله با آنها می پردازیم و تأثیر این بحران ها را بر بازار نفت و کشورهای نفت خیز اوپک بررسی می کنیم.

تا کنون دیدگاهی برای این کالا ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید...