رفتار؛ بررسی زیست شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسان

Behave: The Biology of Humans at Our Best and Worst

نویسنده :
رابرت ام. ساپولسکی
مترجم :
عرفان شیرمحمدی
نوبت و سال چاپ : 1 / 1402 تعداد صفحات : 784
نوع جلد / قطع: شومیز / وزیری وزن: 780
ویرایش : 0 شابک 9786225213234
موضوع اصلی : عمومی/ انگیزشی موضوع فرعی : روانشناسی/ علوم تربیتی

دریافت فایل:

افزودن به علاقه مندی ها
درحال حاضر موجود نیست قیمت : 450,000تومان

معرفی کتاب:

ما در مواجهه با پدیده های پیچیده و چندوجهی معمولاً تلاش می کنیم تا جنبه های جداگانه را در قالب دسته بندی ها و توضیحات گوناگون ساده کنیم. اما هدف این کتاب پرهیز از چنین تفکرات دسته بندی شده ای است.

کتاب رفتار پژوهشی برجسته از رابرت ام ساپولسکی، عصب زیست شناس و نخستی شناس معروف، پیرامون رفتار انسان است. او در ابتدای این کتاب بر عواملی تمرکز می کند که بر واکنش فرد در لحظه بروز یک رفتار تأثیر می گذارند و سپس، در گذرگاه زمان، از لحظه انجام دادن کار مرحله به مرحله به عقب می رود تا درنهایت، به تاریخ بسیار دور گونه ما و میراث تکاملی آن می رسد.

او در این کتاب تلاش می کند تا به برخی از عمیق ترین و حتی احمقانه ترین پرسش های ما در مورد قبیله گرایی و بیگانه هراسی، سلسله مراتب و رقابت، اخلاق و ارادۀ آزاد، و همچنین جنگ و صلح پاسخ دهد.

کتاب رفتار ترکیبی خواندنی از تحقیقات پیشرفته در علوم و رشته های مختلف است و دیدگاهی بسیار دقیق در مورد چرایی و چگونگی انجام دادن رفتارهای خوب و بد انسان ارائه می کند.

مقدمه نویسنده:

ما در این کتاب زیست شناسی خشونت، پرخاشگری و رقابت را بررسی می کنیم و به رفتارها و انگیزه های انجام دادنشان، اعمال افراد و گروه ها و حالت ها و زمان هایی می پردازیم که این رفتارها اتفاقاتی بد یا خوب تلقی می شوند. کتاب حاضر کتابی است درباره راه هایی که انسان ها به یکدیگر آسیب می رسانند، اما در عین حال، در مورد حالت متضاد همین قضیه در انسان ها و کمک به همنوع نیز صحبت می شود. زیست شناسی در مورد همکاری، وابستگی، آشتی، همدلی و نوع دوستی به ما چه می آموزد؟

این کتاب تا حدی ریشه در تجربیات شخصی ام دارد. به عنوان یکی از این موارد، با توجه به اینکه در زندگی ام مواجهه شخصی بسیار کمی با خشونت داشته ام، کل این پدیده مرا می ترساند. من همانند جوجه روشنفکران دانشگاهی فکر می کنم و باور دارم که اگر جملات کافی در مورد یک موضوع ترسناک بنویسم یا به اندازۀ کافی در مورد آن سخنرانی کنم، آن موضوع تسلیم شده و بی سروصدا از میان می رود. باور دارم که اگر همۀ افراد به اندازه کافی در کلاس های زیست شناسی خشونت شرکت کرده و سخت مطالعه کنند، ما می توانیم در جهانی عاری از خشونت زندگی کنیم. چنین احساس هذیان گونه ای از تصور کارآمد بودن عملکرد یک استاد ناشی می شود.

دلیل شخصی دیگری هم برای نگارش این کتاب دارم. من ذاتاً آدم بدبینی هستم. هر موضوعی را که برای بررسی به من بدهید، در نهایت راهی پیدا می کنم تا همه چیز به هم بریزد یا به طرزی شگفت آور و به نحوی، به همان دلیل، غم انگیز و تکان دهنده از کار درآید. این کار آزاردهنده است، به خصوص برای اطرافیانم. وقتی بچه دار شدم، فهمیدم که باید خیلی زود از شر این عادت رها شوم. بنابراین به دنبال شواهدی گشتم که نشان دهند اوضاع چندان هم بد نیست. از مسائل کوچک شروع کرده و روی آن ها تمرین کردم؛ گریه نکن، یه دایناسور تی رکس هیچ وقت نمیتونه تو رو بخوره؛ البته که پدر نمو اون رو پیدا می کنه. همچنین، همان طور که در مورد موضوع این کتاب بیشتر یاد می گرفتم، متوجه مسئلۀ غیر منتظره ای شدم؛ انسان ها در حیطه هایی به یکدیگر آسیب می رسانند که نه همگانی هستند و نه اجتناب ناپذیر. ما در حال کسب برخی بینش های علمی در مورد چگونگی اجتناب از آنها هستیم. اعتراف به این موضوع برای بخش بدبین وجودم دشوار است، اما جایی برای خوش بینی نیز وجود دارد.

تا کنون دیدگاهی برای این کالا ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید...