حسابرسی داخلی

نویسنده :
دکتر بیتا مشایخی دکتر ساسان مهرانی
نوبت و سال چاپ : 14 / 1402 تعداد صفحات : 352
نوع جلد / قطع: شومیز / وزیری وزن: 470
ویرایش : 2 شابک 9789640370179
موضوع اصلی : حسابداری موضوع فرعی : حسابرسی

دریافت فایل:

افزودن به علاقه مندی ها
موجود در فروشگاه قیمت : 290,000تومان

فصل اول این کتاب با عنوان «مقدمه ای بر حسابرسی داخلی»، پس از تعریف حسابرسی داخلی و مثال ساده ای از فعالیت حسابرس داخلی در سازمان، روند توسعۀ حسابرسی داخلی و مفهوم کنترل های داخلی در سازمان ها و کسب و کارهای امروز را تشریح می کند. در این فصل، مهم ترین نهاد حرفه ای حسابرسی داخلی که مرجعی در سراسر دنیا به شمار می رود، یعنی انجمن حسابرسان داخلی (IIA) و ساختار آن معرفی می شود. از آنجا که مفهوم حسابرسی داخلی، در چارچوب راهبری شرکتی معنادار می شود و در چارچوب یاد شده رشد درست و منطقی خود را باز می یابد، در فصل دوم این کتاب با عنوان «راهبری شرکتی» این مفهوم معرفی خواهد شد. در راستای تأمین این هدف، ساختار راهبری شرکتی شامل اصول، وظایف و مکانیک های راهبری شرکت ارائه می شود.

مطالب این فصل با معرفی مشارکت کنندگان نظام راهبری شرکتی از جمله سهامداران، هیئت مدیره و کمیته های آن و بحث و تحلیل نقش حسابرسی داخلی به عنوان یکی از مشارکت کنندگان اصلی این نظام پایان می یابد. فصل سوم کتاب با عنوان «مدیریت ریسک» به همین مبحث اختصاص دارد. آشنایی با مفهوم ریسک، شناخت و مستندسازی آن در فرایندهای تجاری، هدف نخست این فصل است. همچنین افزون بر معرفی فرایند مدیریت ریسک، مدیریت ریسک بنگاه از دیدگاه کوزو تشریح شده و در ادامه نقش مدیریت اجرایی ارشد، هیئت مدیره و حسابرسان داخلی در مدیریت ریسک بیان می شود.

فصل چهارم این کتاب با عنوان «کنترل های داخلی» به بحث دربارۀ چارچوب کنترل های داخلی از دیدگاه های مختلف (کوزو، کوکو و کوبیت) اختصاص دارد. در ادامۀ این فصل به نقش آفرینان سازمان در کنترل های داخلی و مسئولیت و وظایف هر یک به طور جداگانه پرداخته می شود. انواع کنترل ها و سازوکارهای کنترلی متداول و موضوع رعایت الزامات کنترل های داخلی حاکم بر گزارشگری مالی، موضوع مهم دیگری است که در فصل چهارم کتاب مطرح شده است.

فصل پنجم کتاب با عنوان «نقش و جایگاه سازمانی حسابرسی داخلی» ضمن معرفی منشور فعالیت حسابرسی داخلی و انواع خدمات حسابرسی داخلی، به نقش آن از دید راهبری در سازمان می پردازد. این فصل مطالب بیشتری در خصوص استقلال در حسابرسی داخلی، ویژگی های حسابرس داخلی و مفهوم اخلاق در این حوزه ارائه می دهد. در فصل ششم کتاب با عنوان «برنامه سالانه و برنامه ریزی کار حسابرسی داخلی»، ابتدا برنامه جامع سالانه حسابرسی داخلی معرفی شده و رویکرد برنامه ریزی مبتنی بر ریسک در حسابرسی داخلی مطرح می شود. موضوع تعیین واحد حسابرسی، نقشه راه اطمینان بخشی و بودجه در حسابرسی داخلی، از جمله مطالبی است که در فصل ششم مطرح می شود.

در بخش دوم این فصل، درباره برنامه ریزی کار حسابرسی داخلی با توجه به ریسک های کلیدی مرتبط با آن کار توضیحاتی داده شده است. موضوعاتی همچون نقشه فرایند، روش های تحلیل، تحلیل داده ها و ارزیابی ریسک های حاکم بر کار حسابرسی داخلی، مطالب دیگری هستند که در این فصل گنجانده شده اند. پس از آشنایی با برنامه ریزی در حسابرسی داخلی که نخستین و مهم ترین مرحله از حسابرسی داخلی است، فصل هفتم به اجرای حسابرسی داخلی به عنوان دومین مرحله اختصاص یافته است. موضوع شواهد حسابرسی داخلی و انواع آن، روش های جمع آوری شواهد شامل مصاحبه و تحلیل شواهد جمع آوری شده، از جمله مباحث مهمی است که در این فصل مطرح می شود.

مبحث یافته های حسابرسی داخلی نیز موضوع مهم دیگری است که در فصل هفتم بیان خواهد شد. «گزارشگری و انتقال نتایج» سومین و آخرین مرحله مهم حسابرسی داخلی است که تشریح این مرحله موضوع اصلی فصل هشتم کتاب را با همین عنوان شکل می دهد. در این فصل مفهوم اطلاع رسانی نتایج کار حسابرسی داخلی و چگونگی تأثیرگذاری آن مطرح می شود.

کیفیت گزارشگری نتایج کار حسابرسی داخلی، مفهوم مهم بعدی است که در این فصل به آن پرداخته شده است. فرایند پیگیری به عنوان یکی از با اهمیت ترین فرایندهای حسابرسی داخلی، در این فصل مطرح می شود. مکاتبه های مدیریت برای پذیرش ریسک مطلب مهم بعدی است که در این فصل می آید. در پایان کتاب نیز، چهار پیوست ارائه شده است و به مواردی همچون دستورالعمل های مرتبط با بورس و اوراق بهادار اختصاص دارند که در متن کتاب بارها به آن ها اشاره می شود.

تا کنون دیدگاهی برای این کالا ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید...