توانمندسازی کمیته حسابرسی

Powering Audit Commitee Outcomes: The Essential Guide

نویسنده :
بروس آر. ترنر
مترجم :
دکتر محمد غواصی کناری
ناشر :
نوبت و سال چاپ : 1 / 1401 تعداد صفحات : 300
نوع جلد / قطع: شومیز / وزیری وزن: 360
ویرایش : 0 شابک 9786225372078
موضوع اصلی : حسابداری موضوع فرعی : حسابرسی

دریافت فایل:

افزودن به علاقه مندی ها
موجود در فروشگاه قیمت : 200,000تومان

خلاصه اجرایی
نقش ها و مسئولیتهای کمیته حسابرسی از حوزه اصلی فعالیت آن یعنی صورتهای مالی و نظارت بر حسابرسی داخلی و حسابرسی مستقل بسیار فراتر رفته است. اکنون آنان به طیف گسترده ای از حوزه ها نظیر چارچوب کنترلی سازمان پاسخ گویی برون سازمانی همراستایی با قوانین و مقررات حاکم بر کسب و کار، راهبری شرکتی، کنترل تقلب و فساد، مدیریت عملکرد، بهبود مستمر و در برخی موارد مدیریت ریسک (از جمله بیمه ها) وارد شده اند. از سوی دیگر حوزه های تحت نظارت کمیته حسابرسی نیز نقش خود را گسترش داده­اند. برای مثال:
اکنون از مدیر ارشد مالی انتظار میرود میان مسئولیتهای گذشته خود به عنوان کنترلر مالی و نظارت مالی راهبردی تر و مشاوره به هیئت مدیره تعادل ایجاد کند.

مدیر ارشد حسابرسی داخلی موظف است از طریق رویکرد مستقل و بی طرفانه طراحی شده برای ارزش افزایی به سازمان در راستای تحقق اهداف و بهبود عملیات کمک کند. اکنون از واحدهای وظیفه ای خط دوم دفاعی انتظار میرود با یکدیگر همکاری کرده و بینش ها و آگاهی بخشی های جامع تری را ارائه کنند.
این تغییرهای ایجاد شده برای نقشهای مدیر ارشد، مالی مدیر ارشد حسابرسی داخلی و واحدهای وظیفه ای خط دوم دفاعی به صورت غیر مستقیم بر وظایف کمیته حسابرسی تاثیر می گذارد. علاوه بر این فعالیتهای دبیرخانه زمینه ساز موفقیت کمیته حسابرسی و نیازمند جهت دهی واضح و سنجیده است.

در عصری که سرعت ریسک روز به روز در حال افزایش است قرن بیست و یکم همچنان چالشهای جدیدی را ایجاد می کند. سازمانها در سراسر جهان با انقلاب صنعتی چهارم، تغییرات سریع کسب و کار، اتصال جهانی، اثرات دیجیتالی سازی، فناوریهای سایبری و سایر فناوریهای نوظهور و پیچیدگی روزافزون محیطهای اقتصادی، نظارتی و عملیاتی مواجه هستند.
کمیته حسابرسی مسئولیتهای زیر را بر عهده دارد
حفظ ارتباطهای موثر با هیئت مدیره یا سایر ارکان راهبری در طول سال
نظارت بر بررسی داخلی سالانه عملکرد حسابرسی داخلی و حسابرسی خارجی/ مستقل
هماهنگ سازی خود ارزیابی سالانه از عملکرد کمیته حسابرسی

تهیه و ارائه گزارش سالانه به هیئت مدیره درباره عملیات و فعالیتهای کمیته حسابرسی
طی سال از جمله:
ارزیابی کلان چارچوبهای ریسک، کنترل و تطبیق سازمان شامل ریسک های نوظهور با اهمیت و هرگونه تغییر در قوانین و مقررات
خلاصه ای از پیشرفت سازمان در رسیدگی به یافته ها و توصیه های مندرج در گزارشهای حسابرسی داخلی و حسابرسی خارجی/ مستقل
جزئیات جلسه ها نظیر تعداد جلسه های برگزار شده طی دوره مورد نظر و تعداد جلسه ها با حضور هر یک از اعضا در آن
خلاصه ای از کارهای انجام شده کمیته برای دستیابی کامل به مسئولیتهای خود.
به رغم افزایش چالشهای کمیته حسابرسی، رهنمودهای موجود با این چالشها همگام نبوده اند.

این کتاب در دوازده فصل و به طور اختصاصی برای کمیته های حسابرسی امروز و آینده نزدیک تهیه شده است. محتوای این کتاب می تواند به روسای هیئت مدیره، مدیران ارشد حسابرسی داخلی، دبیرخانه کمیته حسابرسی و سایر واحدهای گزارشگر به کمیته حسابرسی (مانند مدیریت ریسک، تطبیق همراستایی با قوانین و مقررات، مدیر ارشد مالی) نیز کمک کند. هر فصل به چشم انداز در حال تغییر حسابرسی می­ پردازد تا زمینه­ ای را برای الزام های کنونی و آتی کمیته حسابرسی فرآهم آورد. این فصل ها موضوع هایی را از طریق روایت ها و نگاره ها مطرح، مثال هایی از دنیای واقعی ارائه، به استانداردهای حسابرسی و غیره مرتبط با فصل اشاره و نکته های کلیدی را برای کمیته های حسابرسی فراهم می­ کنند.

تا کنون دیدگاهی برای این کالا ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید...