کاربرد اقتصادسنجی در پژوهش های کمی حسابداری

نویسنده :
دکتر عباس افلاطونی
ناشر :
نوبت و سال چاپ : 1 / 1402 تعداد صفحات : 415
نوع جلد / قطع: شومیز / وزیری وزن: 610
ویرایش : 0 شابک 9786223270949
موضوع اصلی : حسابداری موضوع فرعی : روش تحقیق

دریافت فایل:

افزودن به علاقه مندی ها
موجود در فروشگاه قیمت : 240,000تومان

حوزه های پژوهش در حسابداری، بسیار گسترده است و موضوعات مورد بحث در آن به بسیاری از حوزه های دیگر مانند اقتصاد خرد و کلان، شاخه‌های مختلف مدیریت (مانند مدیریت مالی و مدیریت ریسک و ...)، بازار سرمایه، روانشناسی، جامعه شناسی و ... ارتباط دارد. با آن که از نظر فرآیند اجرا، پژوهش‌های حسابداری می‌توانند کیفی، کمّی و یا ترکیبی از این دو باشند؛ چون حسابداری به صورت ذاتی با اعداد و ارقام سروکار دارد، بیشتر پژوهش‌های صورت گرفته در آن، از نوع کمی است. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش‌های کمّی حسابداری، از آمار و اقتصاد سنجی وام گرفته می‌شوند.

برای معرفی ابزارهای اقتصاد سنجی در این کتاب، از داده‌های واقعی استفاده شده است. اصرار بر به کارگیری داده‌های واقعی به این دلیل است که رفتار داده‌های شبیه سازی شده هیچگاه دقیقاً مانند داده های واقعی نیست و تا زمانی که پژوهشگر با داده‌های دنیای واقعی دست و پنجه نرم نکند و با مشکلات کار با این نوع از داده‌ها آشنا نشود، شیوه به کارگیری تکنیک‌های اقتصاد سنجی را به درستی نخواهد آموخت. همچنین، تمرکز بر مفاهیم نظری اقتصاد سنجی در این کتاب نه آن چنان عمیق و مجرد است که برای پژوهشگر حسابداری سطح متوسط در ریاضی و آمار، نامفهوم باشد و نه آنچنان سطحی است که ذهن جستجوگر علاقه مندان به ریشه های مفاهیم اقتصادسنجی را ارضا نکند. با این حال، تأکید می‌شود که این کتاب نه برای یک پژوهشگر در حوزه اقتصاد سنجی، بلکه برای یک پژوهشگر حسابداری و مالی نگاشته شده است که نیاز چندانی به آگاهی از ریشه های مفاهیم آماری و اقتصاد سنجی ندارد.

با آن که در پژوهش‌های مالی و حسابداری، اغلب از داده‌های پنل استفاده می شود؛ جهت آشنایی مقدماتی با مفاهیم اقتصاد سنجی، بخش الف از کتاب حاضر با به کارگیری داده‌های مقطعی و سری زمانی، ارائه شده و در بخش ب، مفاهیم اقتصاد سنجی با استفاده از داده‌های پنل ارائه گردیده اند. برای آشنایی عملی با مفاهیم اقتصاد سنجی، در هر فصل از کتاب، پژوهش ها و تمرین‌های متنوع و کاربردی ارائه شده است. داده‌ها و کدهای مورد استفاده در متن کتاب و بخش پرسش و تمرین هر فصل، از طریق آدرس یا QR Code ارائه شده در انتهای پیشگفتار، در دسترس است.

در این کتاب، مفاهیم نظری و عملی به صورت خودآموز، ارائه شده است و و به منظور درک عمیق مطالب، توصیه می شود پژوهشگران با استفاده از داده ها و کدهای ضمیمه، مثال‌های ارائه شده در متن کتاب را تکرار کنند و تمرین‌های پایانی هر فصل را نیز انجام دهند. همچنین، توصیه اکید می گردد که مخاطبین، مطالب را به ترتیبی که در متن کتاب ارائه گردیده است، مطالعه کنند و از مراجعه مستقیم به هر فصل، بدون مطالعه مطالب فصول قبل، خودداری نمایند. تجربه مؤلف نشان می‌دهد که با تدریس مطالب در کارگاه های رایانه (به صورت تعاملی با مخاطبین)، به سختی میتوان تمام فصول کتاب را در یک ترم تحصیلی، پوشش داد. لذا، با هدف پوشش کامل مطالب در یک ترم، استفاده از شیوه‌های تدریس غیر کارگاهی، قابل توصیه است.

تا کنون دیدگاهی برای این کالا ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید...