مدیریت بحران مشارکتی؛ آمادگی، اجرا، بازیابی، تکرار

Collaborative Crisis Management: Prepare, Execute, Recover, Repeat

نویسنده :
توماس ا.کول پاول وربیان
مترجم :
حمیدرضا قربانی احمد اکبری
ناشر :
نوبت و سال چاپ : 1 / 1402 تعداد صفحات : 234
نوع جلد / قطع: شومیز / رقعی وزن: 230
ویرایش : 0 شابک 9786005106329
موضوع اصلی : مدیریت موضوع فرعی : مدیریت

دریافت فایل:

افزودن به علاقه مندی ها
موجود در فروشگاه قیمت : 148,000تومان

کتاب ‌های زیادی درباره مدیریت بحران وجود دارد اما احتمالا این تنها کتابی است که توسط یک وکیل و مشاور ارتباطات تألیف شده است. در نگارش این کتاب حدود یک قرن تجربه و توصیه های هیأت مدیره شرکت های بزرگ دولتی در بحران ‌ها را جمع ‌آوری کرده ایم.

این کتاب از جهات زیر با دیگر کتاب ‌ها متفاوت است: · بیشتر کتاب‌ ها بطور محدود بر روی ارتباطات در طول بحران متمرکز شده اند که اغلب تمرکز ویژه ای بر روی سهامداران دارند. ما باور داریم که تمرکز گسترده تری برای مدیریت موفق بحران لازم است. · مشخصا ارتباطات یک عنصر حیاتی در مدیریت بحران موثر است و فصل ارتباطات طولانی ترین فصل ما در این کتاب می باشد.(ما همچنین پیوستی را اضافه کردیم که در آن توصیه های کلیدی درباره ارتباطات خلاصه شده تا بتوانیم فهرست گسترده ای از کتاب ‌ها و مقالات تألیف شده را ارائه دهیم.) با این وجود، همانطور که از عنوان و فهرست کتاب پیدا است، ما معتقدیم که هر شخصی در موقعیت رهبری یک تیم مدیریت بحران، نیازمند نگاه گسترده تری است و بطور کامل باید رویکردی چند وجهی (شامل چند رشته و تخصص) را بپذیرد.

با وجود اینکه زمینه ها و سیاست های مختلف ممکن است باعث ایجاد ناهماهنگی شود، یک رهبر باید بر مشارکت کامل پافشاری کند حتی اگر در دشوار ترین و حساس ترین شرایط ممکن باشد. · واضح است که اقداماتی که در طول بحران انجام می ‌شود نیازمند تمرکز شدید است. با این حال، همانطور که از عنوان کتاب پیداست، ما بر این باوریم که مدیریت بحران موثر مستلزم آمادگی با قدرت قبل از بحران و درون نگری متفکرانه پس از بحران است. · ما همچنین عمیقا با وظایف امانتداری که مدیران و کارمندان ارشد در قبال سهامداران دارند آشنا هستیم. با این حال در عصر تکیه بر صاحبان ذی نفع (برای بهینه سازی خروجی برای سهامداران) ما بر این باوریم که رهبر یک تیم مدیریت بحران و هیأت مدیره باید تاثیر بحران و چگونگی مدیریت آن را در تمام حوزه های شرکت به ویژه کارمندان را در نظر بگیرند و با اتخاذ یک چشم انداز گسترده به بهترین نحو در خدمت منافع سازمان باشند. ·

در این کتاب ما بر عناصر تصمیم گیری مدیریت بحران تاکید می‌کنیم. چگونه می‌توان بهرین ورودی ها را دریافت کرد؛ جایی که در سازمان باید تصمیم گیری انجام شود؛ نیاز به انعطاف پذیری و در مواقعی تغییر مسیر از تصمیمات قبلی. · ما درباره مدیریت بحران‌هایی بحث می‌کنیم که به طور همزمان بر چندین کسب‌وکار در یک صنعت واحد تأثیر می‌گذارند یا از یک شرکت به شرکت دیگر سرایت می‌کنند. در حالی که بدبختی عاشق شرکت است داشتن چنین شرکتی کار را پیچیده می‌کند. در نهایت بر خلاف بسیاری از کتاب‌ها ما بدلایل مختلف از رویکرد مطالعه موردی اجتناب می‌کنیم. اولین و مهترین نکته این هست که ما از تجربه یاد گرفتیم که هر مشکلی منحصر به فرد است. به عبارت دیگر، اگر یک بحران را دیده اید، یک بحران را دیده اید!

بنابراین، به نظر ما، یک توصیف دقیق تنها از چهار یا شش بحران، همه عناصر حیاتی مدیریت بحران را در بر نمی‌گیرد و از آنجایی که برخی از مطالعات موردی مدیریت بحران که می‌توانیم به بهترین وجه به تفصیل ارائه کنیم، مواردی هستند که به طور حرفه‌ای در آن شرکت داشتیم، ما تعهدات محرمانه‌ای داریم و نمی‌توانیم درباره آنها صحبت کنیم. رویکرد ما این است که به خواننده آمیخته ای عمدتاً ناشناس از دروس آموخته شده در همه رشته ها ارائه دهیم، بحران‌هایی که در آن ها صندلی ردیف اول بودیم و بحران‌هایی که از دور مشاهده کرده ایم. ما تعدادی از بحران‌ها را با نام، بر اساس اطلاعات در دسترس عموم ارجاع می‌دهیم. خواننده متوجه خواهد شد که بیشتر این موارد شامل بحران‌هایی است که می‌توانستند بهتر مدیریت شوند. هرچند ممکن است ارائه چند مثال مثبت برای استفاده از یک قیاس پزشکی جالب باشد، ما معتقدیم که از "آسیب شناسی" بیشتر از "امتحانات سلامتی" می‌توان آموخت.

علاوه بر این، بحران‌هایی که ممکن است در دسته دوم قرار گیرند، معمولاً اطلاعات بسیار کمی در دسترس عموم دارند. این به این دلیل است که، از برخی جهات، یک بحران واقعاً مدیریت شده مانند درختی است که در جنگل می افتد و کسی در اطراف (غیر از خودی ها) نیست که آن را بشنود. در تکمیل مشاهدات خودمان، در پایان فصل12، برخی از درس‌هایی را گزارش می‌کنیم که توسط مدیران اجرایی و دیگرانی که از نزدیک در موقعیت‌های مختلف بحرانی درگیر بوده اند، با ما به اشتراک گذاشته شده‌اند.

در مجموع در این کتاب سعی کردیم تا یک گفتمان مفید از تمام ابعاد یک مدیریت بحران موثر را ارائه دهیم. این کتاب در چهار بخش تنظیم شده، همانطور که قبلا ذکر شد، از بسیاری جهات بهترین رویکرد برای اطمینان از موفقیت در مدیریت بحران، آمادگی شدید قبل از بحران است. بنابراین بخش اول آمادگی نام دارد. هنگامی که بحران شروع شد، زمان اجرا فرا رسیده است به همین دلیل عنوان بخش دوم اجرا کردن است.

وقتی که آب ها از آسیاب افتاد، زمان بهبودی فرا رسیده است و در نهایت، در صورت مواجهه با بحران بعدی، حتی بهتر از قبل برای تکرار آماده باشید. این ها به ترتیب موضوعات بخش سوم و چهارم هستند. ما درست قبل از شیوع همه گیری کوید-19 شروع به نوشتن این کتاب کردیم (بیش از یک دوست در ماه های گذشته به هر یک از ما گفته اند، "شما زمان سختی را برای نوشتن در مورد بحران‌ها انتخاب کردید!") آن رویداد تاریخی هم نشان دهنده سلامت عمومی و هم یک بحران اقتصادی است. این همه‌گیری نیاز به مدیریت شدید رهبران در هر دو بخش عمومی و خصوصی داشته است.

در بخش ششم، ما برخی از افکار اولیه را ارائه می‌دهیم، بر اساس مشاهدات شخصی و گزارش‌های عمومی تا اواخر سال 2021 در مورد اینکه چگونه برخی از عناصر کلیدی مدیریت مؤثر بحران، در پاسخ‌های رهبران شرکت‌های دولتی وجود داشتند و یا نداشتند. ما به راحتی تصدیق می‌کنیم که از سال 2020 تا 2022 ادامه داشته است و بحران‌های دیگری از جمله اجتماعی، زیست محیطی و سیاسی نیز با آن همراه بوده. پاسخ شرکت ها به آن بحران‌ها از جمله اینکه باید صریح باشد یا نه، به ویژه در مورد مسائل اجتماعی یا سیاسی - مهم است، اما فراتر از محدوده این کتاب است. در نهایت، بخش هفتم مجموعه‌ای از سؤالات کلیدی است که باید توسط مدیران عامل شرکت و اعضای هیأت‌مدیره، قبل، در حین و بعد از بحران پرسیده شود.

تا کنون دیدگاهی برای این کالا ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید...