کلیات علم اقتصاد؛ برای استفاده در رشته های مختلف

نویسنده :
یداله دادگر مهدی یزدانی حجت ایزدخواستی
ناشر :
نوبت و سال چاپ : 1 / 1402 تعداد صفحات : 370
نوع جلد / قطع: شومیز / وزیری وزن: 0
ویرایش : 0 شابک 9786001695650
موضوع اصلی : اقتصاد موضوع فرعی : اصول و مبانی

دریافت فایل:

افزودن به علاقه مندی ها
موجود در فروشگاه قیمت : 250,000تومان

علم اقتصاد از ویژگی هایی برخوردار است که برای علاقه مندان رشته های مختلف کاربرد دارد؛ بنابراین آشنایی با اقتصاد و کاربرد آن برای همه مفید است. این علم هم از جایگاه آموزشی و نظری برجسته ای برخوردار است و هم پشتوانه عملی و سیاست گذاری عظیمی دارد. در نتیجه یادگیری نظریه ها و کاربردهای علم اقتصاد برای همه ضروری است.

این کتاب، مقدمه ای در این رابطه است. در آغاز بیان چند نکته لازم به نظر می رسد.
1- هر چند یک هدف از تدوین این کتاب ارائه متنی به جامعه دانشگاهی است، اما تلاش شده که به زبانی نوشته شود تا علاقه مندان غیر دانشگاهی نیز از آن بهره مند شوند. مدیران اقتصادی، رؤسای بانک ها و سایر مؤسسات مالی، مسئولان مؤسسات غیرانتفاعی، مدیران اصناف، سرپرست خانوارها، معلم ها و رهبران جامعه می توانند از این کتاب استفاده نمایند. علم اقتصاد علم انتخاب بهینه است و علم تلاش در راستای رفتار عقلانی و می تواند مورد استفاده همه باشد.
2- درک نظریه ها و کاربردهای اقتصادی، خود بستر ارزشمندی فراهم می آورد تا کارگزاران مختلف با کمک آن بتوانند به سیاست گذاری، تصمیم سازی و تصمیم گیری اقدام کنند. از این رو یک هدف تدوین این کتاب کاربرد مطالب آن است.
3- این مجموعه می تواند در رشته اقتصاد، به عنوان درس کلیات اقتصاد (مبانی خرد و کلان و مانند آن) به کار رود. همچنین برای رشته های غیراقتصادی مانند مدیریت، بازرگانی، حسابداری، آمار، حقوق، علوم سیاسی، جامعه شناسی و علوم تربیتی به عنوان درس اصول علم اقتصاد، مبانی علم اقتصاد، اقتصاد عمومی و مانند آن مورد استفاده قرار گیرد.
4- مطالب این کتاب را می توان در قالب درس ۳ یا ۴ واحدی به کار برد. در ضمن رشته های غیر اقتصادی که دو درس خرد و کلان و یا اصول اقتصاد (۱) و (۲) می گذرانند نیز می توانند این کتاب را برای هدف مربوطه به کار برند. در آن صورت تا پایان فصل دهم در اقتصاد خرد و باقی را در اقتصاد کلان خواهند گذراند. برای رشته هایی که تنها ۲ واحد درس اقتصاد دارند می توان تعدادی از فصل های کتاب (حدود12 فصل) را به صورت گزینشی در نظر گرفت. پوشش همه کتاب برای یک درس دو واحدی سنگین خواهد بود.
5- مطالب با توجه به تجربه سال ها تدریس و پژوهش در رشته اقتصاد، تدوین گردیده که در آن نیازهای علاقه مندان اقتصاد و تحولات خود موضوع مورد توجه بوده است.
6- با وجود برخی همپوشانی های این اثر با آثار مشابه (از جمله کتاب های اصول و مبانی علم اقتصاد) در آن تلاش شده که با زبان تحلیلی ساده به حلقه های گم شده در استفاده از علم اقتصاد تأکید نماید. به نظر می رسد این اثر بتواند بهره رسانی مناسبی برای بهینه سازی رفتارها، ایجاد بالندگی در نظام های اقتصادی و دیگر زیر سیستم های اجتماعی آن به همراه داشته باشد.
7- فصل های اول و دوم به روش شناسی اقتصاد و بحث های ریشه ای این علم پرداخته است. از این رو ضمن اهمیت بالای مطالب آن دو فصل، درک و شناخت مطالب آنها نسبت به فصل های دیگر دشوارتر است. مناسب است زمان بیشتری به مطالعه و تدریس آنها اختصاص یابد.

تا کنون دیدگاهی برای این کالا ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید...