اقتصاد کلان؛ سیاست و عمل جلد اول

Macroeconomics: Policy & Practice

نویسنده :
فردریک اس میشکین
مترجم :
علی حبیبی نادر مهرگان
ناشر :
نوبت و سال چاپ : 1 / 1402 تعداد صفحات : 578
نوع جلد / قطع: شومیز / وزیری وزن: 850
ویرایش : 0 شابک 9786001695681
موضوع اصلی : اقتصاد موضوع فرعی : اقتصاد کلان

دریافت فایل:

افزودن به علاقه مندی ها
موجود در فروشگاه قیمت : 370,000تومان

پس از بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸، یکی از مباحث مهمی که افزون بر بازنگری در سیاست های اقتصادی و ابزارهای سیاست گذاری در اقتصاد کلان مطرح شد، طرح ضرورت بازنگری در شیوه های آموزش درس اقتصاد کلان در محافل دانشگاهی بود. یکی از ایرادهای اساسی وارد شده از سوی سیاست مداران و سیاست گذاران به اقتصاددان ها این بود که در پیش بینی وقوع بحران و پیامدهای آن ناتوان بوده اند. همین ایراد موجب شد اقتصاددان ها، به ویژه متخصصان حوزه اقتصاد کلان، اعم از کسانی که در حوزه آموزش اقتصاد کلان فعال بودند یا آن گروه از متخصصان که در زمینه تعریف ابزارهای سیاست گذاری و تدوین سیاست های اقتصادی مناسب فعالیت می کردند، دست به بازنگری در شیوه های آموزش، تدوین کتاب های درسی، و تعریف ابزارهای سیاست گذاری در اقتصاد کلان بزنند.

از جمله ایرادهایی که به کتاب های درسی اقتصاد کلان و موضوعات مورد بحث در کلاس های درس اقتصاد کلان گرفته می شد، بی توجهی به کارکرد بازارهای مالی در اقتصاد و ارتباط آنها با تحولات کوتاه مدت (چرخه های کسب و کار، ثبات اقتصادی، تورم، و بیکاری) و بلندمدت (رشد اقتصادی پایدار، فقر و نابرابری) اقتصاد بود. پیش از آن، بازارها و نهادهای مالی همواره به عنوان یک حوزه پژوهشی مستقل در محافل علمی مورد بررسی قرار می گرفتند. در زمینه روش های تدریس اقتصاد کلان و تدوین کتاب های درسی، بسیاری از استادانی که پیشتر کتابی در حوزه اقتصاد کلان تدوین کرده بودند، اقدام به بازبینی کتاب خود و افزودن فصل های تازه، به ویژه در زمینه آثار بحران مالی جهانی و جایگاه بازارهای مالی در اقتصاد کردند. برخی از اساتید نیز دست به تدوین کتاب های جدید در حوزه اقتصاد کلان زدند. کتاب اقتصاد کلان: نظریه و عمل نوشته فردریک اس. میشکین از معدود کتاب های اقتصاد کلان است که بعد از بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ و رکود اقتصادی پس از آن به رشته تحریر درآمده است.

در این کتاب، میشکین تلاش کرده است با نگاهی نو و به زبانی ساده و شیوا دانشجویان را با الگوهای اقتصاد کلان، در دنیای واقعی آشنا سازد. برای این منظور ضمن تشریح گام به گام چارچوب های نظری اقتصاد کلان، کاربردهای این نظریه ها را با استفاده از مثال های به روز و واقعی مورد توجه قرار داده است. همچنین، توجه به روش ها و ابزارهایی که در عمل توسط سیاست گذاران مورد استفاده قرار می گیرد، این امکان را فراهم کرده که دانشجویان با نگاه سیاستگذاران آشنا شده و به درک بهتری از مسائل سیاستی دست یابند. با توجه به اهمیت بازارهای مالی و ارتباط آن با مباحث اقتصاد کلان، سه فصل مستقل (فصل های ۱۴ و ۱۵ کتاب و یک فصل اینترنتی) به موضوع بازارهای مالی اختصاص یافته است. همچنین، با وجود این که ابزار اصلی مورد استفاده در کتاب برای تشریح آثار سیاست های پولی و بودجه ای همان ابزار آشنای الگوی تقاضای کل و عرضه کل (AD/AS) معروف است، اما هنگام بررسی آثار سیاست های اقتصادی در حالت کرانه پایین صفر، که نرخ بهره در اقتصاد به صفر می رسد و این متغیر توان اثرگذاری خود را از دست می دهد، شیوه تازه ای برای نمایش منحنی تقاضای کل مورد استفاده قرار گرفته است.

تا کنون دیدگاهی برای این کالا ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید...