ثروت ملل

The wealth of nations

نویسنده :
آدام اسمیت
مترجم :
سیروس ابراهیم زاده
ناشر :
نوبت و سال چاپ : 2 / 1397 تعداد صفحات : 479
نوع جلد / قطع: شومیز / وزیری وزن: 700
ویرایش : 0 شابک 9789646525337
موضوع اصلی : اقتصاد موضوع فرعی : اقتصاد

دریافت فایل:

افزودن به علاقه مندی ها
موجود در فروشگاه قیمت : 500,000تومان

درباره نویسنده:
آدام اسمیت در سال ۱۷۲۳ میلادی در کیرک کالدی که ساحل شرقی اسکاتلند است دیده به جهان گشود. تحصیلات مقدماتی را در مدارس محلی به پایان رساند. بعد وارد دانشگاه گلاسکو شد (۱۷۴۵ - ۱۷۳۷) و زیر نظر فرانسیس هات چسن درس خواند. سپس در کالج باليول آكسفورد (۱۷۴۶ - ۱۷۴۵) تلمذ کرد. دو سال پس از مراجعت به اسکاتلند، اسمیت به ادینبورگ رفت، و در آنجا تدریس علم بیان می کرد که در اشتهار اولیه او بسیار مؤثر بود.
در سال ۱۷۵۱ به عنوان استاد منطق در دانشگاه گلاسکو برگزیده شد، و در سال ۱۷۵۲ کرسی قدیمی فلسفه اخلاق هات چسن را به دست آورد، و تا سال ١٧٦٣ در این سمت باقی ماند. در خلال این مدت «نظریه احساسات اخلاقی» را به چاپ رساند. در سال ۱۷۶۴ از شغل استادی مستعفی شد و معلم خصوصی دوک جوان بوکلو گردید، و این کار به دعوت چارلزتونز هند انجام شد. با همین سمت به فرانسه رفت و مسافرت های بسیاری در آن سرزمین کرد و با بسیاری از متفکران آن دوره چون ولتر، کنه، تورگو و هلوتیوس آشنا شد.
اسمیت نوشتن کتاب ثروت ملل را در فرانسه آغاز کرد و پس از مراجعت به انگلیس در سال ۱۷۶۶ تحقیقات خود را ادامه داد. کتاب مزبور در سال ۱۷۷۶ به چاپ رسید و این درست سالی است که اعلامیه استقلال آمریکا منتشر گردید. در سال ۱۷۷۷ اسمیت به عنوان رئیس گمرگ شهر ادینبورگ انتخاب و ساکن آن شهر شد و تا سال مرگ خود (۱۷۹۰) در آنجا بود. در سال ۱۷۸۷ به جای دوست خود ادموند برگ به ریاست دانشگاه گلاسکو انتخاب شد.
زندگی اسمیت نسبتاً آرام و بی حادثه بود و اغلب گوشه نشین، پریشان حواس و منزوی بود. مع هذا با قدرت می نوشت و دارای شهامت اخلاقی بود: و این امر از نوشته های تند او که پس از مرگ دیوید هیوم در دفاع از خصوصیات اخلاقی او نوشت به خوبی مستفاد می شود، چه هیوم به کفر و زندقه متهم بود.
آدام اسمیت یکی از چهره های درخشان اقتصاد و شخصی است که نوشته هایش بازتاب صحیح شرایط اقتصادی، اجتماعی، و معنوی آن عصر است.

درباره کتاب:
«ثروت ملل» نام مهمترین کتاب «آدام اسمیت»، است که در سال ۱۷۷۶ میلادی منتشر شده است. این کتاب یکی از نخستین کتبی است که به بررسی جامع ماهیت ثروتمندی یک ملت می‌پردازد و موضوعاتی چون «تقسیم کار»، «تولید» و «بازار آزاد» را مورد پژوهش قرار می‌دهد.
ایده اصلی کتاب، خودکار بودن اقتصاد است؛ بدین معنی که اگر اقتصاد، آزاد گذاشته شود، خود را متعادل و تنظیم می‌کند و خودخواهی هر شخص در نهایت منجر به پیشرفت کل جامعه می‌شود. این مفهوم معمولاً با نام «دست نامرئی» شناخته می‌شود. البته آزاد بودن اقتصاد می‌تواند تحت تأثیر عوامل بیرونی متعددی قرار گرفته و محدود شود. تاجران ممکن است با یکدیگر تبانی نمایند و قیمت‌ها را بالاتر از حد معمول نگه دارند. اسمیت معتقد است که جامعه باید همواره نسبت به این خطرات آگاه باشد.
این کتاب تحت تأثیر انقلاب صنعتی و متعاقباً تغییرات زیاد اقتصاد کشورهای مختلف شکل گرفته است و نگارش آن توسط اسمیت ۱۰ سال به طول انجامید. تئوری‌های مطرح شده در این کتاب به عنوان جانشینی برای نظام‌های مرکانتیلی و فیزیوکراسی ارائه شده‌اند. آدام اسمیت توسط بسیاری از اقتصاددانان به عنوان پدر علم اقتصاد شناخته می‌شود.

تا کنون دیدگاهی برای این کالا ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید...