چگونه اژدها بیدار شد؛ واکاوی تحولات سیاسی-اقتصادی چین در مسیر کسب جایگاه برتر در اقتصاد جهانی

نویسنده :
دکتر زهرا کریمی
نوبت و سال چاپ : 1 / 1400 تعداد صفحات : 198
نوع جلد / قطع: شومیز / وزیری وزن: 330
ویرایش : 0 شابک 9786229654842
موضوع اصلی : اقتصاد موضوع فرعی : اقتصاد

دریافت فایل:

افزودن به علاقه مندی ها
درحال حاضر موجود نیست قیمت : 80,000تومان

کتاب چگونه اژدها بیدار شد، از ۷ فصل تشکیل شده است. فصل اول به مرور تاریخ چین تا مرگ مائو اختصاص یافته است. در این فصل مشخص می شود که چین تا قبل از روی کار آمدن حزب کمونیست، حدود یک صد سال جنگ، شورش و تحقیر نیروهای خارجی را تحمل کرد. پس از به قدرت رسیدن حزب کمونیست به رهبری مائو، کشور متحد و یکپارچه گردید و پایه های اقتصاد صنعتی ریخته شد؛ ولی مناقشات جناحی و بی ثباتی سیاسی پایان نیافت. به همین دلیل چین در پایان دهه ی ۱۹۷۰ همچنان کشوری فقیر و عقب مانده بود.

فصل دوم به علل و پیامدهای اصلاحات سیاسی - اقتصادی از اواخر دهه ۱۹۷۰، و بررسی ریشه های موفقیت چشمگیر اقتصادی چین اختصاص دارد. فصل چهارم به نقش مهاجرین چینی در توسعه ی سرزمین مادری اختصاص دارد. در این فصل اهمیت مهاجرین چینی در انتقال سرمایه، دانش و فناوری و تسهیل و تسریع فرایند توسعه ی اقتصادی این کشور مورد بحث قرار می گیرد. در فصل چهارم تحولات بخش های مختلف صنعتی، از بخش نساجی چین گرفته تا داروسازی، صنایع لوازم خانگی، ماشین ابزار، خودروسازی و صنایع مرتبط با فناوری اطلاعات و مخابرات، و علل عدم موفقیت یا موفقیت این صنایع در کسب جایگاه برتر در تولید صنعتی جهان به طور خلاصه مرور می شود.

فصل پنجم نقش سیاست های اقتصادی، شامل سیاست های، پولی، مالی، ارزی، و تجاری در تقویت و تداوم رشد اقتصادی چین را در چهار دهه گذشته بررسی می کند. فصل ششم به سیاست های اجتماعی میپردازد. در این فصل سیاست های کنترل جمعیت، جلوگیری از مهاجرت از روستا به شهر، و مقابله با فساد و پیامدهای آن مرور می شود. فصل هفتم به درس های تجربه چین برای ایران اختصاص یافته است. در این فصل نشان داده می شود که چه بخش هایی از سیاست های اقتصادی و اجتماعی چین برای ایران قابل استفاده است و برای بهره گیری از این تجارب در ایران باید چه پیش شرط هایی را فراهم آورد.

با وجود تفاوت های جدی میان شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران و چین، بین دو کشور شباهت های قابل توجهی وجود دارد که آموختن از تجارب چین را برای سیاستمداران و پژوهشگران ایرانی ضروری می سازد. بی تردید شناخت راهکارهای دستیابی به موفقیت چشم گیر اقتصادی و درس گرفتن از برنامه ها و سیاست های موثر در رونق پایدار اقتصادی چین برای مقابله با مشکلات اقتصادی کنونی ایران حائز اهمیت است.

تا کنون دیدگاهی برای این کالا ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید...