تغییر اقلیم و اقتصاد بازار؛ گفتارهایی درباره اقتصاد سیاسی محیط زیست

نویسنده :
شهرام اتفاق مجتبی طباطبایی
ناشر :
نوبت و سال چاپ : 1 / 1401 تعداد صفحات : 210
نوع جلد / قطع: شومیز / رقعی وزن: 200
ویرایش : 0 شابک 9786227326246
موضوع اصلی : اقتصاد موضوع فرعی : اقتصاد

دریافت فایل:

افزودن به علاقه مندی ها
درحال حاضر موجود نیست قیمت : 100,000تومان

گفتارهایی محیط زیستی درباره کتاب‌ها و آرای:

نائومی کلاین، یانیس واروفاکیس، بیل گیتس، رونالد رایت، کارل پولانی، مایکل پرنتی، دیوید هاروی، جان بلامی فاستر، توماس پیکتی، لوکاس شانسل، برانکو میلانوویچ و دیگران

بررسی و نقد کتاب‌های «دکترین شوک»، «حرف هایی با دخترم»، «سرمایه داری علیه اقلیم»، «تله پیشرفت»، «نابرابری کربن»، «اکولوژی مارکس - ماتریالیسم و طبیعت»، «تاریخ مختصر نئولیبرالیسم» و آثار دیگر

در این کتاب ضمن نقد و بررسی آرای متفکران و سخنوران «اقتصاد سیاسی محیط زیست»، به مفاهیم پایه ای در اقتصاد و محیط زیست و مهندسی پرداخته شده است. هر فصل از کتاب به موضوع نقد بررسی یک یا چند نفر از متفکران شاخص، با آرای مشخص اختصاص داده شده است.

در فصل اول، آرای نائومی کلاین در دو کتاب «دکترین شوک» و «سرمایه داری در تقابل با شرایط اقلیمی» نقد و بررسی شده است. خانم کلاین ادعا می‌کند که ریشه مشکلات محیط زیستی، نه انتشار گازهای گلخانه‌ای، بلکه نظام سرمایه داری است. به عنوان مثال وی شرکت‌های بزرگ نفتی مانند توتال و اکسون موبیل را مقصران اصلی آسیب به محیط زیست می‌داند.

در فصل دوم، ابتدا مفاهیم علمی پایه در مورد مشکل گرمایش جهانی و آلایندگی گازهای گلخانه ای بیان شد و سپس به نقد و بررسی آرای متفکران موافق مالیات کربن از جمله پیکتی، شانسل و میلانوویچ پرداخته شد و همچنین روش جایگزین برای مالیات کربن، یعنی سقف انتشار شرح داده شد و ضمن مقایسه مزایا و معایب این دو روش شرح داده شد که تا کنون راهکار موثر سومی پیشنهاد نشده است.

در فصل سوم، آرای یانیس واروفاکیس در کتاب «حرف هایی با دخترم درباره اقتصاد، تاریخ مختصر سرمایه داری» پرداخته شد. واروفاکیس در این کتاب تلاش می کند که خوانش متفاوتی از تاریخ تحول اقتصاد به زبان ساده ارائه دهد. از جمله مباحث اصلی کتاب این است که وی تفکیک بین ارزش تجربی و ارزش مبادله ای را شرح می دهد و ضمن تاکید بر اهمیت ارزش تجربی از کم رنگ شدن ارزش های تجربی در جهان مدرن ابراز ناخرسندی می کند. در این فصل این دعاوی در کنار خوانش ماتریالیستی واروفاکس از تاریخ اقتصاد سیاسی و دیگر دعاوی وی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در فصل چهارم، مساله «کالایی سازی طبیعت» در آرای برخی از متفکران چپ مانند: کارل پولانی، مایکل پرنتی، دیوید هاروی، جان بلامی فاستر، یانیس واروفاکیس، نائومی کلاین نقد و بررسی شد. در ابتدا مارکس بود که مساله «کالایی شدن همه چیز» را مطرح کرد و متفکرانی مانند وارو فاکیس به دنبال آن به «کالایی سازی طبیعت» اشاره می کنند. با این حال مفهوم «کالایی شدن» در نزد مارکس، با دعاوی متفکران نو مارکسیست متفاوت است. در این فصل به تفصیل این مساله بررسی شده است.

در فصل پنجم بررسی آرای بیل گیتس، بنیان گذار شرکت مایکروسافت در دستور کار قرار گرفته است و به اقدامات بنیاد گیتس پرداخته ایم. گیتس با توجه به بینش اقتصادی و دسترسی به دانشمندان تراز اول جهان، در کتاب اخیرش با نام «چگونه از فاجعه اقلیمی جلوگیری کنیم»، مشکل تغییر اقلیم را تحلیل کرده و توضیح می‌دهد که چرا لازم است ما انسان ها انتشار کربن را از مقدار فعلی که برابر ۵۱ میلیارد تن در سال است، به صفر برسانیم و در راستای تحقق این هدف با چه چالش‌هایی مواجه هستیم .

در سرتاسر این فصول، به کتاب‌ها و مراجع متعدد دیگری اشاره می‌شود که آشنایی با آن ها برای مخاطبان علاقه مند بسیار جالب است. زیرا منابع مورد ارجاع تنها وابسته به یک جریان فکری نیستند و نمایان ساختن این تعارض و تمایز افکار، کمک شایانی به فهم مطالب می‌کند.

تا کنون دیدگاهی برای این کالا ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید...