شفافیت و تعلق؛ گام هایی به سوی تعالی سازمانی

Transparency and organizational belonging, Steps towards organizational excellence

نویسنده :
احمدعلی خائف الهی علی روحانی
ناشر :
نوبت و سال چاپ : 1 / 1400 تعداد صفحات : 200
نوع جلد / قطع: شومیز / وزیری وزن: 310
ویرایش : 0 شابک 9789643886028
موضوع اصلی : مدیریت موضوع فرعی : سازمان و مدیریت

دریافت فایل:

افزودن به علاقه مندی ها
درحال حاضر موجود نیست قیمت : 130,000تومان

عدم وجود یک الگو و یا یک مدل مشخص از شفافیت، ضریب اهمیت ایجاد شفافیت را در سازمان دوچندان می کند و نیاز منحصربه فرد هـر بخـش را به شفافیت هویدا می کند. درنتیجه، طراحی و اجرای الگوی شفافیت، هم از لحاظ تخصصی و هـم از لحاظ اجرایی فعالیتی پرهزینه است که بسیاری از مدیران به دلیـل این مشکلات، کمتر در جهت اجرای آن گام برمی دارند. بنابراین به دلیـل فـقـدان امکان شفافیت در سازمان، مشکلات بسیاری به طور فزاینده و در اشکال مختلف، مانند یک بیماری مسری در سراسر سازمان، بروز و ظهور پیدا می کند.

از جمله علائم دیگر عدم شفافیت سازمانی که می توان از آن هـا نـام بـرد، کاهش بهینه سازی، کار تکراری، تصمیم گیری های نادرست، ناتوانی در نوآوری، ایجـاد فـسـاد، افزایش ضریب خطا در برنامه ریزی و دست نیافتن به اهداف از پیش تعیین شـده اسـت. این پدیده های منفی، نه تنها به طور مستقیم موجب می شود، سازمان به نتایج مـورد انتظـار خـود نرسد، بلکه توانایی آن را برای رقابت و بقا در محیط کسب و کار در طولانی مدت کاهش می دهد و سبب ایجاد ضعف شدید در سازمان می شود.

اما در حوزه رفتار سازمانی، عدم وجود شفافیت تأثیر مستقیمی بر ارتباطات سازمانی و میان فردی خواهد گذاشت، به گونه ای که فضای ابهـام بـیـن واحـدها و افراد، اعتمـاد متقابل میان آنها را از بین رفته و گسترش و توسعه فضای بی اعتمادی در سراسر سازمان، موجب کاهش تعهد سازمانی و مسئولیت پذیری فردی خواهد شد. از آنجایی که تعهد سازمانی در بستر احساس تعلق سازمانی شکل می گیرد، مانند یک حلقه واسـط عمل کرده و موجب کاهش حس تعلق فردی به سازمان خواهـد شـد. بنابراین، کتـاب حاضر به دنبال بررسی شناخت و اثرات شفافیت بر تعهد و احساس تعلق سازمانی است.

فهرست:

بخش اول: شفافیت سازمانی

1. کلیاتی بر شفافیت

2. شفافیت سازمانی

3. عوامل موثر بر شفافیت سازمانی

4. ایجاد شفافیت در سازمان

بخش دوم: تعلق خاطر سازمانی

5. کلیاتی بر تعلق

6. تعلق سازمانی و التزامات آن

7. الگوی وافای در تعلق سازمانی

8. تعلق خاطر شغلی

9. منابع موثر بر تعلق خاطر شغلی

10. راهکارهای ایجاد تعلق در سازمان

تا کنون دیدگاهی برای این کالا ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید...