زندگی 3/0؛ انسان بودن در عصر هوش مصنوعی

Life 3.0: Being Human in the Age of Artificial Intelligence

نویسنده :
مکس تگمارک
مترجم :
کیومرث پارسای
ناشر :
نوبت و سال چاپ : 1 / 1401 تعداد صفحات : 536
نوع جلد / قطع: شومیز / رقعی وزن: 600
ویرایش : 0 شابک 9786222463786
موضوع اصلی : مدیریت موضوع فرعی : تحول، نوآوری و تکنولوژی

دریافت فایل:

افزودن به علاقه مندی ها
درحال حاضر موجود نیست قیمت : 295,000تومان

تعریف زندگی یا حیات عبارت است از فرآیندی که می تواند ضمن حفظ پیچیدگی، خود را تکثیر کند. با این تعریف، پیشرفت حیات می تواند در سه مرحله حاصل شود: مرحله زیستی 1/0، که سخت افزار و نرم افزار آن حاصل تکامل است؛ مرحله فرهنگی 2/0، که می تواند نرم افزار خود را (از راه یادگیری) طراحی کند؛ و مرحله فنآورانه 3/0، که ست افزار خود را نیز می تواند طراحی کند و زمام سرنوشت خود را در دست بگیرد.

هوش مصنوعی می تواند ما را قادر سازد در همین سده، زندگی 3/0 را به وجود بیاوریم، و امروز مباحثی جالب در این زمینه مطرح شده است که هدف باید دستیابی به چه نوع آینده ای باشد و چگونه می توان به این هدف دست یافت؟ در این مباحث، سه دیدگاه اصلی وجود دارد: شکاکیت به فنآوری، هواداری از آرمانشهر دیجیتال، و طرفداری از جنبش هوش مصنوعی مفید.

شکاکان به فنآوری ساخت هوش عمومی مصنوعی فراتر از سطح انسان را چنان دشوار می دانند که باور دارند تا صدها سال آینده چنین رویدادی شکل نخواهد گرفت و در نتیجه، نگرانی امروز در این زمینه (و همچنین درباره زندگی 3/0) ابلهانه است.

هواداران آرمانشهر دیجیتال دستیابی به هوش عمومی مصنوعی فراتر از سطح انسان را در همین سده امکان پذیر می دانند، به استقبال زندگی 3/0 می روند و آن را گامی طبیعی و مطلوب در مسیر تکامل کیهانی به حساب می آورند.

جنبش هوش مصنوعی مفید نیز دستیابی به هوش عمومی مصنوعی در همین سده را ممکن می داند، ولی باور دارد این امر، عند اللزوم دارای پیامدهای خوب نخواهد بود و لازم است در زمینه پژوهش در مورد ایمنی هوش مصنوعی سخت کوشید تا اطمینان یافت که پیشرفت های هوش مصنوعی، پیامدهای مطلوب دارد.

در فصل های ٢ تا ٦ به داستان تحول هوش، از وضعیت بدوی آغاز آن در میلیاردها سال پیش تا آینده کیهانی آن در میلیاردها سال آینده، اشاره می کنیم. چالش های کوتاه مدت همچون موضوعات مربوط به مشاغل، سلاح های هوش مصنوعی و جستجوی هوش عمومی مصنوعی در سطح انسان را مورد مداقه قرار می دهیم، و سپس طیف جذابی از امکانات آینده را با حضور ماشین های هوشمند یا انسان ها در نظر می گیریم. تمایل دارم بدانم شما کدام حالت را ترجیح می دهید!

در فصل های ۷ تا ۹ ، موضوع بحث تغییر می یابد و در عوض مطرح کردن توصیف های بی روح و سرد واقعیت محور، با پژوهش در زمینه اهداف، آگاهی، و مفهوم، می کوشیم به این پرسش پاسخ دهیم که امروز چه کاری می توان انجام داد تا به ساختن آینده مطلوب کمک شود.

بحث در زمینه آینده حیات با هوش مصنوعی را مهم ترین مبحث زمان حاضر می نامم. بنابراین، تقاضا دارم به این مبحث، ملحق شوید.

تا کنون دیدگاهی برای این کالا ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید...